Ljubljana, 15. januar 2021 – V stranki SAB se od začetka nastopa tretje Janševe vlade zavzemamo za tehnično vlado. Kot prvi smo predlagali vložitev konstruktivne nezaupnice, ki je edina pot do normalizacije in umiritve razmer v državi. Pod predlog konstruktivne nezaupnice s kandidatom za novega predsednika vlade se je podpisalo vseh pet poslancev SAB.

Za stranko SAB ni bilo nobenega dvoma, da pod nezaupnico prispevamo vseh pet podpisov poslancev, saj je nedvoumno jasno, da se naši državi dela nepopravljiva škoda; Slovenija gre v napačno smer, boj z epidemijo pa smo zavozili na vseh frontah.

Za nas je pomembna čim prejšnja razrešitev Janeza Janše in zamenjava obstoječe vlade z novo, ki se bo prioritetno in učinkovito lotila boja z virusom, delala za ljudi in se resno pripravila na predsedovanje Slovenije Svetu EU. Ne želimo živeti v državi, v kateri vlada ruši podsisteme družbe, sprejema represivne in zmedene ukrepe, maje temelje demokracije in Slovenijo pelje po poti Madžarske.

Če smo še bolj natančni, Janez Janša zaupanja državljank in državljanov Republike Slovenije ne uživa zato, ker, prvič, od prevzema oblasti 13. marca 2020 sistematično krši temeljna načela ustavne ureditve, kot so delitev oblasti, spoštovanje neodvisnih ustanov in svoboda medijev. Drugič – z nepremišljenimi potezami je obstoječa vlada okrnila ugled Slovenije na evropskem in mednarodnem zunanjepolitičnem parketu. In tretjič – vlada pod vodstvom Janeza Janše se ni znala učinkovito spopasti z epidemijo covid-19, Slovenijo pa je privedla v sam vrh tragične svetovne lestvice umrlih na milijon prebivalcev. Še več – sprejeti strogi ukrepi ne dajejo pravih rezultatov, podatki o številu hospitalizacij pa kažejo, da se nikamor ne premaknemo.

Kršenje temeljnih načel ustavne ureditve

Preteklo leto 2020 je postreglo z vrsto škodljivih ravnanj, ki jih je stranka SDS že pred leti napovedovala z »drugo republiko«. Vlada Janeza Janše ignorira ustavno načelo delitve oblasti in neodvisnih nadzornih institucij, izvaja pritiske na medije ter skuša vplivati na poročanje in zmanjšanje kritične ocene dela vlade. S takšno medijsko krajino bi si vlada povečala možnosti za obstanek na oblasti tudi po naslednjih državnozborskih volitvah.

Takšna prizadevanja so diametralno nasprotna z vizijo države, za katero smo se državljani Slovenije zavzeli na plebiscitu pred tridesetimi leti. Takrat smo se ambiciozno dvignili na pilotih svobode govora, neodvisnosti medijev in pravosodja, varovanja človekovih pravic in enakosti pred zakonom, solidarnosti, socialne kohezivnosti, strpnosti, kulture … Prav zato nima nihče pravice niti mandata, da ta načela samovoljno prireja, zanika ali nadomešča.

V stranki SAB ne bomo dopustili, da se pred našimi očmi izvaja neprikrit poskus stranke SDS, da z zlorabo ključnih institucij in z avtokratskimi prijemi spodje družbene in državne temelje, redefinira ustavne norme in med ljudi vnaša razdor.

Mednarodni položaj Slovenije na kocki

Zunanja politika je postala eno glavnih prizorišč politike Janeza Janše – poleg monopolnega položaja premiera kot predstavnika države. Odmikamo se od jedrnih držav EU, blatimo Slovenijo in zagovarjamo tiste, ki kršijo demokratične vrednote in vladavino prava.

Slovenijo je zadnjih 30 let odlikovala pretežno napredna in uspešna zunanja politika, ki je gradila svoj ugled kot del skupine tistih evropskih držav, ki težijo k povezanosti in doslednem spoštovanju evropskih pogodb. Janez Janša te vezi mehča, EU vrača zgolj na gospodarsko skupnost, njegova vlada pa je spremenila mednarodno umeščenost Slovenije in ravnala v nasprotju s strateškimi dokumenti zunanjepolitičnih usmeritev.

Med temeljnimi cilji, zapisanimi v Strategiji o zunanji politiki, je mesto Slovenije v jedru EU, urejeni dvostranski odnosi in skrb za prepoznavnost države, utrjevanje vladavine prava in spoštovanje človekovih pravic, zagovarjanje močne, povezane in pregledne EU in še bi lahko naštevali. Ni odveč ponoviti, da so veliko škodo mednarodnemu ugledu Slovenije povzročili nedržavniški in nedopustni tviti predsednika vlade ob predsedniških volitvah v Združenih državah Amerike. Ti so bili deležni odmevne negativne pozornosti tako evropske kot svetovne javnosti.

Posledice zunanjepolitičnih ravnanj Janševe vlade so evidentne tudi v praksi, saj je Slovenija v Evropski uniji poslej uvrščena v skupino problematičnih (avtokratskih) držav.

Neučinkovit spopad z epidemijo

Prvem valu epidemije, ki ga je zaznamovala sporna in nepregledna nabava zaščitne opreme, bi morale slediti skrbne priprave za drugi, jesenski val, toda pričakali smo ga povsem nepripravljeni. Od tod so sledili prepozni, kontroverzni in kampanjski ukrepi, nejasna in grozeča komunikacija ter dramatično visok smrtni davek, zlasti med starejšimi. V času drugega vala epidemije se je pokazalo, da ima Slovenija statistično dokazano najmanj uspešno vlado na svetu.

Pri širjenju epidemije ne gre za neodgovornost državljanov, temveč za sistemsko pogojeno neodgovornost. Vlada je namreč z nerazumno in represivno ureditvijo podjetja in zaposlene enostavno prisilila v opisano vedenje. Podjetja niso motivirana, da bi delavce pošiljala domov, saj s tem stroški bolniške padejo nanje, okuženi zaposleni pa še naprej prihajajo na delo zaradi strahu pred izgubo službe ali dohodka.

Zamujanje s strategijo cepljenja pa je zadnji dokaz tega, da se vlada ukrepov loteva napačno, brez zadostnih podatkov in brez upoštevanja vse stroke.

V sled vsega navedenega smo zavezani, da Republiki Sloveniji zagotovimo:

  • učinkovitejše, bolj konsistentno in strokovno podprto spopadanje z epidemijo covid-19;
  • nedotakljivost načela delitve oblasti med zakonodajno, izvršno in sodno ter nedvoumnost vladavine prava in neodvisnost sodstva;
  • učinkovit boj proti revščini, neenakosti in socialni izključenosti ter zagotovitev dostojne starosti;
  • krepitev neodvisnih ustanov, javnih medijev, nevladnih organizacij in civilne družbe;
  • stabilna in redna delovna mesta z višjo dodano vrednostjo in predvidljivo podjetniško okolje s finančnimi spodbudami;
  • povrnitev veljave stroke v ključne državne ustanove in obračun s korupcijo;
  • vlaganje v kakovost in dostopnost sistemov javnega zdravstva, šolstva in dolgotrajne oskrbe ter odmik od zasebne iniciative in prostega trga;
  • stabilno in povečano vlaganje v znanost in kulturo;
  • zaustavitev nesmiselnih investicij v oboroževanje;
  • sistemske rešitve za polno kompatibilnost Slovenije z Zelenim dogovorom EU in digitalno preobrazbo;
  • krepitev kapacitet za realizacijo večjih razvojnih in infrastrukturnih projektov, financiranih iz evropskih sredstev in
  • zniževanje emisij toplogrednih plinov skladno s cilji Pariškega podnebnega sporazuma.

V stranki SAB želimo državljanom Republike Slovenije povrniti upanje in zaupanje. Verjamemo, da lahko nova vlada Sloveniji ne le pomaga preživeti, ampak tudi bolje živeti.